Tänään on saksapäiviä jäljellä enää 18, sitten kutsuu koti! On kyllä ollut oikeasti kivaa olla täällä kesä, eikä työkään nyt niin vastenmielistä ole (perjantaina tuli palkka, joka oli iso, ja siitäkin puuttuu vielä lisät!), mutta jotenkin nyt on iskenyt ihan totaalinen väsymys. Ei nyt koti-ikävä niinkään, mutta mä en vaan jaksais enää ajatella saksaks. Ja mikä siellä kotona odottaa: se oma rauha!

***

Bussimatkoilla on hauska tarkkailla erilaisia ihmisiä, ja tehdä niistä huomioita. Nyt olen kaksi viikkoa kulkenut joka ilta kahdeksan bussilla, ja jo kolme kertaa olen nähnyt bussissa saman miehen. Sellainen vähän ressukan näköinen se on, kulkee kauhtuneissa housuissa, sinisessä kevyttoppatakissa, joka näkit parhaimmat päivänsä varmasti joskus 90-luvun puolivälissä, ja ylipitkä tukkakin on takaa jo vähän harventunut. Aina se nousee kyytiin Andreas-Gaykilta, ja aina sillä on ihan hervottoman kokoinen ruusukimppu mukana. Aina samanlainen: paljon tummanpunaisia, ja keskellä muutamia valkoisia ruusuja. Ensimmäisen kerran kun näin sen maanantai-iltana, tuli mieleen, että jos palaa kotiin vasta nyt, ei taida kukkapuska pelastaa tilannetta! No, ei kai se ihan kotiin ollut menossa, näin, kun kerta jäi ennen mua pois... Pysäkiltä se menee aina suoraan sellaiselta strippiklubilta näyttävään "Dance & Joy" -nimiseen räkälään. No, eipä taida sielläkään ruusut riittää...

***

HNO:lla kaikki on jo oppinut, että mä oon "se suomalainen". Kirurgisella taas kun on niin paljon porukkaa, niin siellä ei pahemmin edes naamalta opi tuntemaan ihmisiä. No, siellä kun oon työkavereitten kanssa millon mitäkin (niillä harvoilla ja lyhyillä!) tauoilla puhunut, niin jo muutamaan kertaan on joku keskeyttänyt, ja kysynyt, että "mistä toi iiiihana aksentti on oikein peräisin?" Ja sitten jos oon sanonut, että arvaapa mistä maasta, niin joka ikinen kerta sanotaan Ruotsi?! Ja tätä mä en nyt ihan suoriltaan ymmärrä! Ruotsi ja suomihan on puhenuotiltaan aivan erilaisia, enkä mä kyllä ihan oikeasti omasta mielestäni mitenkään "laulavasti" puhu... Vai johtuuko se sitten siitä, että en näytä turkkilaiselta, eikä aksentti kuulosta venäläiseltä, eli Ruotsi on ensimmäinen maa, mikä näille tulee mieleen? Tiedä häntä...

***

Alennusmyyntien aikaa pitäisi ihan ehdottomasti rajata rajulla kädellä! No nyt täällä alkaa jo alennusmyynnit olla ohi (vain jotta kauppoihin saadaan kaikkia ihania syysjuttuja!!!), mutta muutenpa ne onkin kestänyt jo kesäkuusta. Ja täytyy tunnustaa, että rahaa on palanut ihan mielettömästi, kun oon aina lohduttautunut ajatuksella, että a) tilipäivä tulee kuitenkin kohta, ja oon niin paljon tehnyt töitä, että sitä rahaa kanssa tulee, sekä b) kotona sitä saa sitten köyhäillä ihan kunnolla perus opiskelijabudjetilla, niin nyt ei jaksa laskea joka ikistä senttiä. Nyt mä oon sitten oikeesti herännyt siihen ajatukseen, että kaikki kamat mun on sitten saatava kotiin! Ja mitenkäs se menikään lentokoneessa painorajojen kanssa... Vaikka mulla onkin vain mun (kohtalaisen) pieni inttikassi mukana, niin kyllä sinnekin ihan ongelmitta se 20 kiloa menee. Käsimatkatavaroina on läppäri ja armoton kasa kirjoja!

Mä oon hankkinu täältä tosiaan niitä vampyyrikirjoja, jotka onneksi on pieniä ja kevyitä, mutta sitten esimerkiksi sain synttärilahjaksi Grimmin satukirjan, joka taas on ISO ja PAINAVA. Ja sitten mulla on täällä matkassa luonnollisesti myös omia kirjoja: ruotsin kirjoja, saksan pieni kielioppi ja fonetiikan kirja...

Ja sitten on luonnollisesti se ihan mieletön kasa vaatteita, mitä oon täältä ostanut! Plus tähän lisättynä ne kaikki, mitä kotoota otin mukaan, kun jo silloin piti miettiä, että mitä kaikkea sitä voikaan tarvita, kun on Saksassa kolme ja puoli kuukautta!

Se on siis ihan varmaa, että mun täytyy lähettää paketissa tavaraa kotiin... Nyt onkin sitten kyse enää siitä, kuinka iso sen paketin pitää olla! DHL:n kautta kun lähettää, voi valita esim. viiden tai kymmenen kilon paketin...

***

Oon ottanut taas jonkin verran valokuvia täällä, täytyy laittaa niitä näkyville ihan hetimiten! EHKÄ oon jopa niin ahkera, että askartelisin niitten kanssa tänään illalla...